مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:21116 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

چگونه مي توان اعتماد به نفس در خود را افزايش داد بدون آن كه باعث ايجاد غرور شود؟ و بتوانيم اعتقاد ديگران را نسبت به خود جلب كنيم؟



اعتماد به نفس يك نوع باور است و اين باور از شناخت قدرت نفس و ارادة انسان به دست مي آيد، يعني هر قدر كه ما از خودمان بيشتر شناخت داشته باشيم به عظمت اين وديعه خدادادي در درونمان پي مي بريم. هر قدر انسان ازخودش شناخت كمتري داشته باشد، در خداشناسي، ضعيف خواهد بود. چنانكه درروايات آمده من عرف نفسه فقد عرف ربه شرط شناخت اين قدرت الهي داشتن بصيرت نفس است يعني ما بايد توانايي هاي نهفته در نفسمان را بازشناسيم تا قدرت يابيم در مقابل مشكلات مقاوم باشيم و بر مشكلات پيروز شويم. (1)يأس به قول حضرت امام ره از جنود ابليس مي باشد كه از ناحيه شيطان به دل انسان وسوسه مي شود و باعث سستي اراده واعتماد به نفس انسان مي گردد.2 ما بايد باور داشته باشيم كه اصل تلاش ما براي دستيابي به موفقيت است و نتيجه و ثمرة تلاش ما است. واقعيت آن است كه نوع تصوير ذهني فرد از خودش در موفقيت يا عدم موفقيت شخص تأثير مستقيم دارد. انسانهايي كه روحيه خود باوري و اعتماد به نفس آنها ضعيف است در ذهنشان تصوير ذهني انساني شكست خورده و ضعيف را دارند. و اين تصوير ذهني تأثيرات سوء و بدي در زندگي به همراه دارد. براي تقويت اعتماد به نفس بايد در قدم اول تصوير ذهنيمان درست شود يعني ما ازخودمان بايد تصوير انساني توانمند را كه توانايي غلبه و حل مشكلات را دارد ايجاد كنيم. تصوير ذهني از نوع باور او، و باورانسان كه از نوع شناخت انسان حاصل مي شود ما بايد از خودمان و توانايي هاي شگرف خدادادي روحيمان تا اندازة ممكن شناخت صحيحي كسب كنيم. عظمت نفس خدادادي ما به اندازه اي است كه خداوند در قرآن مكرر آن را مورد توجه قرارمي دهد و به آن سوگند ياد مي كند و مي فرمايد: سنريهم آياتنا في الآفاق و في انفسهم حتي يتبين لهم انه الحق3(به زودي نشانه هاي خود را در طبيعت عالم هستي و در دنياي درونشان به آنها نشان مي دهيم تا روشن كنيم كه همانا اوخدا حق است اگر ما سيري درآيات و روايات داشته باشيم به موارد بسياري دربارة بيان عظمت نفس انسان برخورد مي كنيم. در اينجا براي خوانندةگرامي سؤالي طرح مي كنيم و تقاضا مي كنيم خوب فكر كنيد، و به طور اختصار به آن پاسخ مي گوييم:

الف: چرا ما از نفسمان شناخت صحيحي نداريم؟ براي پاسخ به اين پرسش بايد ما پيشينه فكري و زندگي خودمانرا بررسي كنيم. اگر ما اندكي دقيق شويم پي مي بريم كه عوامل: 1- وراثتي 2- محيطي كه شامل نوع تربيت و رفتار ما وگفتارها وشنيدارها و...3- خودمان، عوامل مهمي در دست نيافتن به اين شناخت مؤثر بوده اند. ثانياً شناختي كه ما ازخودمان داريم تصوير ذهني انساني معمولي و شكست خورده و يا با توانايي هاي اندك است. اگر ما در زندگي با استفاده از ناكاميها و شكستها و عدم دست يابي به مقامات دنيوي تصوير ذهني انساني ضعيف النفس بسازيم اين امر باعث مي شود كه هميشه در مواجهة با مشكلات روحيه خودمان را ببازيم و موفق نشويم. از طرفي شيطان پليد نيز در دل انسان تلقين هاي بدي ايجاد مي كند كه اين تلقين هاي زشت نيز باعث تخريب روحيه انسان مي شود. از طرفي گناهان نيز بر روحيه ما تأثير سوء مي گذارد. مجموعه اين عوامل و تنبلي هاي انسان و اميال نفساني و هواي نفس و... دست به دست هممي دهند و از انسان در ذهنش تصوير ناصحيح ايجاد مي كنند اين تصوير ناصحيح باعث از بين رفتن اعتماد به نفس ميشود.

ب: چگونه مي توانيم شناخت صحيح از نفس و اعتماد به نفس داشته باشيم؟ ما بايد سعي كنيم براي شناخت صحيح از نفس و روحمان و براي شناخت اراده واقعيات درون خودمان را مورد بررسي قرار دهيم. بپذيريم كه اراده امري خدادادي است و خداوند انسان را قوي خلق كرده و در خلقت او به خودش تبريك گفته است. پس بايد در قدم اول سعي كنيم تا مي توانيم تلقين هاي مثبت به خودمان و دلمان القأ كنيم هميشه تصميم بگيريم خودمان وكارهايمان را مورد بررسي قرار دهيم اشكالات رفتارها، گفتارهايمان و تمام اعمالمان را تا مي توانيم برطرف كنيم. سعي كنيم براي تقويت اراده و اعتماد به نفس تمام كارهايمان را به نحو احسن انجام دهيم. كارهاي مثبت را شروع كنيم و تا آخر ادامه دهيم، كارها را نيمه كاره رها نكنيم. هميشه سعي كنيم مثبت فكر كنيم. روحيات معنوي والهي خودمان را تا مي توانيم قوي تر و زندهتر كنيم. بايد بدانيم كه خداوند خير محض است يعني خداوند در زندگي، خوشبختي ما را خواهان است. خداوند خواهان موفقيت ما و دستيابي مانبهزندگي سعادتمندانه مي باشد. و براي رسيدن انسان به خوشبختي و سعادت، مقدمات آن را نيز فراهم كرده است. مثلاً به انسان اراده و نفس قوي بخشيده است. پس بايد به خود اين گونه بباورانيم كه: من به لطف خدا مي توانم به سعادت برسم و در حقيقت اين خدا است كه مرا به موفقيت مي رساند چون اين نيرو را خدا در بندة خودش قرار داده است. پس بايد با هر نوع تفكر و نيت و تلقين سوء شيطاني مبارزه كرده و افكار و تلقينات شيطاني را از دل بيرون كرد. بايد در راه تلاشمان به خدا توكل كنيم و بدانيم كه اگر كوشش كنيم خدا تلاش ما را بي ثمر و بي بهره قرار نمي دهد بلكه بهترين بهره را درآخرت و سود ظاهري آن را دنيا براي ما فراهم مي نمايد.

ج: چگونه مي توانيم اين باور را در ديگران ايجاد كنيم؟ براي افزايش يا تقويت اين روحيه (اعتماد به نفس) در ديگران بايد شكست افراد را به رخشان نكشيم بلكه ازآنها پلي براي موفقيتشان تصوير كنيم، حتي اين مورد را بايد در خودمان نيز ايجاد كنيم كه شكستهايمان را براي خودمان رويدادي عادي فرض كنيم و براي آن هميشه عزادار نباشيم و بايد باور كنيم كه مي توانيم موفق شويم و دركل تصوير ذهني خودمان را اصلاح كنيم. توصيه مي كنيم حداقل يكي از مجلدات كتاب پنج جلدي به سوي كاميابي نوشته آنتوني رابينز را مطالعه فرماييد.







منابع و مآخذ:

1ـ كتاب تعليم وتربيت شهيد مطهري

2ـ مجموعه تبيان بخش امام ره وجوانان

3ـ سورة فصلت/53

الف ـ به سوي كاميابي، آنتوني رابينزب ـ به سوي دنياي درون، خوزه سيلواج ـ كنترل ذهني، خوزه سيلوا برت گادمر

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.